maandag 15 december 2003

selamat tinggal, tot ziens (voor zij die achterblijven)




Selamat tinggal


Middernacht te Java, “
selamat tidur”
voor mij zal het straks winter zijn
na zonneschijn, mijn bleek gebruind
mijn hart verruimd, vertwijfeld weer gesloten

ik streelde voor het laatst jouw huid
te ver van mij, te weinig tijd
je glimlach leidt mij in bekoring
maar thuis zal ik bevroren zijn

ik voel de onrust van vertrekken
een land waar kilte klaar zal staan
Javaanse zon, ik wil niet gaan

selamat tinggal” (voor zij die achterblijven)
terima kasih – lach je lief, je vond het mooi
ik zeg beheerst: “ik zal je schrijven ...”


©
bert deben
Semarang, Java, Indonesia, 15 december 2003, voor D.

selamat tinggal: tot ziens (voor zij die achterblijven)
selamat tidur: slaapwel (letterlijk : groet nacht)
terima Kasih: dank U wel - in dit geval had ik moeten antwoorden:
samah-samah: insgelijks

Geschreven bij muziek van de Indonesische rockgroep Padi (een hoog U2 gehalte, stevige rock en af en toe een trager nummer met een stem die kippenvel geeft ...)


.


17 opmerkingen:

  1. mooi en vol van verdrietig heimwee en verlangen dat voelbaar gaat blijven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi en van een bijzondere sfeer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Partir, c'est mourir un peu
    Ook na tien jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hoort bijna de palmen ruisen ... Partir, c' est mourir un peu... Mooi, Bert !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. bagus betul, terimah kasih banjak (heel mooi, veel dank)

    Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het gevoel gemengd met zoals het weer zich voelt....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het triggert me: Indonesisch. Tidur is slapen. Malam is nacht. Tinggal is verblijven. Wat een mooie zachte taal zo in dit gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie herinneringen aan Java... prachtig vertaald in woorden; de gevoelens van dat moment van afscheid ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. inderdaad mooie herinneringen, vooral ook dankzij mijn fantastische gastheer ... ;-)

      Verwijderen
  9. De sfeer van 2003 proef ik nog als de dag van gisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een memorabele vakantie was het, en jij de perfecte gastheer ... xx

      Verwijderen